dilluns, 4 d’abril de 2011

Optimisme al sector turístic



Optimisme al sector turístic (amb perdó)

La indústria del lleure viu amb “alegria continguda” els pronòstics d'una molt bona campanya de primavera i estiu per la coincidència de factors que estimularan l'arribada de visitants


Banyistes gaudint de la platja de la Pineda a la Costa Daurada. Foto: ARXIU / JOSÉ CARLOS LEÓN.
La prudència farà que les bones previsions no es tradueixin en més contractacions
Serhs, el primer grup turístic de Catalunya, ha celebrat aquesta setmana la trobada anual de professionals de l'hoteleria, enmig d'un clima d'optimisme per les bones previsions per a aquesta temporada. Aproximadament el 40% dels ingressos de Serhs, que el 2010 va facturar més de 500 milions d'euros, procedeixen de la gestió dels viatges de turistes estrangers que vénen a Catalunya i Espanya.
Enguany preveuen un creixement de dos dígits en aquest negoci, segons manifesta Delfí Torns, director de la divisió de turisme i viatges. Aquesta bona perspectiva es fonamenta sobretot en l'increment del turisme britànic i rus, mercats en què el grup va fer una forta aposta en màrqueting i comercialització en plena crisi.
Les dades sobre venda anticipada de paquets turístics en aquests mercats els fan ser optimistes, però ho expressen amb “molta prudència”. I aquesta és la tònica dominant d'altres veus del sector turístic català consultades sobre la campanya de primavera i estiu, potser perquè la tristesa del context econòmic global obliga a ser contingut, potser perquè, com diu el president del grup Serhs, Ramon Bagó, “el turisme és feble i impressionable” i les coses poden girar-se en un no res i més val no cridar el mal temps.
De fet, el fantasma de l'adversitat va estar a punt de fer acte de presència amb la convocatòria de vaga de part dels treballadors d'Aena, contraris a la privatització de la companyia, que feliçment ha estat desconvocada. Hauria estat un cop fort al sector, però també al conjunt de l'economia, molt necessitada de locomotores. Fins al punt que el president de la Generalitat, Artur Mas, va fer una crida a la responsabilitat.
L'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV) ha expressat la seva satisfacció per la desconvocatòria i considera que encara s'és a temps de recuperar les reserves anul·lades per Setmana Santa amb les compres de darrera hora. “Malgrat que d'una naturalesa diferent, les imatges de la vaga encoberta dels controladors aeris del desembre passat encara és present a la retina del tots, i els efectes es van deixar notar ràpidament”, explica el president d'ACAV, Francisco Carnerero.
En canvi, un altre cop del destí, les revoltes a la ribera mediterrània d'Àfrica, pot beneficiar la indústria turística catalana. Els canvis de règim a Tunísia i Egipte i les protestes populars a altres països com ara Jordània i Síria poden fer valorar la seguretat de destinacions com ara Catalunya. Entre els clars beneficiats: el sol i platja. Però Carnerero pensa que és un subsector força madur i difícilment pot créixer més.
El turisme urbà, i en concret la ciutat de Barcelona, també pot treure profit de la conjuntura. Per al president del Gremi d'Hotels de la ciutat, Jordi Clos, la temporada arriba en un moment en què els hotelers donen per tancat un sever procés d'ajust dels preus, que, d'una banda, ha reduït els marges i ha posat alguns hotels contra les cordes i, de l'altra, ha millorat sensiblement la competitivitat de l'oferta d'allotjaments de la ciutat. En concret, Clos explica que des de l'any 2007 el preu mitjà de l'habitació en un establiment hoteler, independentment de la seva categoria, s'ha reduït de 120 euros fins a prop de 100 euros en l'actualitat. “Barcelona sempre ha estat una ciutat barata comparada amb les grans urbs europees, però ara encara ho som més, i això és molt important en un moment en què internet ha fet que tot sigui molt transparent”, explica Clos. El president dels hotelers se sent especialment orgullós de la tasca desenvolupada per la ciutat a l'hora de dotar-se d'infraestructura turística, que entén que ha estat clau perquè el sector hagi pogut aguantar la crisi.
També, la recuperació econòmica en els principals mercats emissors de Catalunya: França, Alemanya i el Regne Unit, és un factor molt important que pot contribuir a augmentar el flux de visitants cap a Catalunya.
Malgrat aquestes bones perspectives, totes les fonts consultades són escèptiques sobre la possibilitat que la preparació del sector es tradueixi en un increment del personal. La prudència amb què les empreses aborden aquest manà també es reflectirà en la contenció dels costos laborals.
L'aspecte negatiu de la temporada serà el descens del turisme japonès arran de la catàstrofe del tsunami. Cada any ens visiten uns 600.000 japonesos.


CLAUS DE LA TEMPORADA

1REVOLTES AL NORD D'ÀFRICA. Les protestes populars que han canviat els règims autoritaris de Tunísia i Egipte s'han estès pel nord d'Àfrica i l'Orient Mitjà. Aquests esdeveniments estan allunyant els turistes d'aquests territoris.

2RECUPERACIÓ DELS PAÏSOS EMISSORS. Les economies de França, Alemanya i el Regne Unit, els principals països emissors, s'estan recuperant amb força de la crisi i les rendes de les famílies estan millorant. També cal afegir-hi que l'hivern ha estat especialment dur en alguns països.

3BONES PERSPECTIVES EN CREUERS. La crisi al sud de la Mediterrània també beneficiarà el turisme de creuers. El port de Barcelona anuncia molt bones perspectives: preveu superar les 900 escales i els 2,5 milions de creueristes.

4CREIXEMENT DELS PAÏSOS EMERGENTS. La demanda de visats de turistes russos que volen visitar Espanya està creixent a un ritme del 30%. La meitat vindran a Catalunya. També pujaran els procedents de la Xina, l'Índia i el Brasil.

5PREUS MÉS COMPETITIUS. El sector turístic ha pogut aguantar la crisi ajustant preus. Les tarifes actuals són molt competitives entre els nostres mercats de referència.

6PROMOCIÓ TURÍSTICA. La falta de recursos en les administracions públiques no ha permès una inversió específica en promoció per aprofitar al màxim les potencialitats de la campanya.

7DESCONVOCATÒRIA DE LA VAGA D'AENA. Feliç desenllaç de la convocatòria de vaga dels treballadors dels aeroports que amenaçava greument la temporada turística.

8RECUPERACIÓ DEL SECTOR. Les bones perspectives coincideixen amb un moment de recuperació de la indústria del lleure de Catalunya.

9TSUNAMI AL JAPÓ. Els hotelers de Barcelona ja estan descomptant els turistes japonesos de les seves previsions, conscients que el desastre que assola el país i el seu esperit solidari els retindran a casa.

10TURISME DOMÈSTIC. Les altes taxes d'atur i les dificultats econòmiques a Catalunya i Espanya fan preveure que creixi el turisme de proximitat.